Nehezen definiálható problémák csoportos megoldási módszertana
E-001740/2018/D001
Képzés időtartama: 24 óra (8 elméleti óra és 16 óra gyakorlat)
Maximális csoportlétszám: 15 fő
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ custom_padding_last_edited=”on|desktop” admin_label=”section” module_class=”Training-ismerteto-css ” _builder_version=”3.0.74″ custom_padding_tablet=”50px|0|50px|0″ transparent_background=”off” padding_mobile=”off”][et_pb_row _builder_version=”3.18.7″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.18.7″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.18.7″]Tematika
- Az innovatív problémamegoldást igénylő helyzetek jellemzői, az agilis problémamegoldási módszerek bemutatása
- A problémamegoldás tervezése: a feladathátralék-lista vezetése, a lista prioritásainak meghatározása és a lista elemeinek ráfordításbecslése.
- Az iteratív és ciklikus problémamegoldási folyamat tervezése és végrehajtása.
- Az iterációk kiértékelése és a megvalósítás előrehaladásának követése, mérése.
- Csoportos tervezés, megoldás és kiértékelés
Az innovatív problémamegoldást igénylő helyzetek jellemzői, az agilis problémamegoldási módszerek bemutatása
3 óra
A modul célja, hogy a résztvevők megértsék, hogy a csoportosan végrehajtandó feladatok különböző problémaosztályokba sorolhatók és az egyes osztályokba tartozó problémák megoldásai különböző megközelítésmódokat igényelnek. A résztvevők betekintést nyernek a különböző iparágakban kialakított olyan módszertanokba, amelyeket a bizonytalan kimenetelű problémák megoldására fejlesztettek ki.
Tartalma
- A feladatok osztályozása a triviális feladattól a komplex problémákig.
- Az egyes problémaosztályokba tartozó probléma helyzetek megoldása során alkalmazandó stratégiák megértése.
- A komplex problémakör és a bonyolult problémakör során alkalmazandó módszerek közötti különbségek.
- A bizonytalan problémák megoldására kialakított folyamatalapú, valamint az iteratív módszertanok legfontosabb elemeinek bemutatása.
- A problémamegoldó csapatok felépítése és a legfontosabb szerepkörök.
A problémamegoldás tervezése: a feladathátralék-lista vezetése, a lista prioritásainak meghatározása és a lista elemeinek ráfordításbecslése.
5 óra
A modul célja, hogy a résztvevők megértsék a bizonytalan környezetben történő feladatmegoldás tervezéséhez alkalmazható hátraléklista vezetését. Ennek elsajátításához megismerkednek a feladatlista elemeinek definiálásához szükséges alapismeretekkel, a lista elemeinek becsléséhez alkalmazandó módszerekkel, valamint a feladatok végrehajtási sorrendjének meghatározási módszereivel.
A résztvevők megértik, hogy a bizonytalan környezetben a feladatlista elemei bármikor megváltozhatnak, az egyes feladatok megvalósításának tapasztalatai befolyásolhatják a probléma megértését, ezért a feladatok végrehajtási sorrendjének meghatározása kritikus a megoldás sikerességének szempontjából.
Tartalma
-
Miért fontos a probléma megoldásának eredményét a lehető legpontosabban definiálni?
-
Miért érdemes az egyes feladatok eredményének definiálására koncentrálni a feladat végrehajtásának megfogalmazása helyett?
-
Milyen részletezettséggel határozzuk meg a feladatokat?
-
A becslés, mérés, tervezés és vállalás közötti különbségek megértése.
-
Az osztályozáson alapuló, összehasonlító becslési módszerek alkalmazása, az absztrakt becslési mértékegység használata.
-
A konszenzuson alapuló becslési módszer működése.
-
A prioritások meghatározásához használt jellemző szempontok bemutatása.
-
A feladat végrehajtásának késedelmi költségének megértése, az érték és kockázat mátrix alkalmazása a prioritások meghatározásában.
Az iteratív és ciklikus problémamegoldási folyamat tervezése és végrehajtása.
4 óra
Célja, hogy a résztvevők elsajátítsák az iterációkon alapuló problémamegoldás során az egyes iterációk tervezésének módszereit, továbbá, hogy a résztvevők megértsék a különböző szakterületekről érkező emberekből álló, önszerveződő csapat által alkalmazható feladatkövetési módszereket, melyek biztosítják a csapat eredményes működését.
Tartalma
-
Az iteráció hosszának megválasztása. Az egy iterációban megvalósítható feladatok mennyiségének előzetes meghatározása.
-
Az iteráció feladattervének elkészítése. A feladatterv és a rendelkezésre álló kapacitás összevetése.
-
A „kész” kritériumrendszerének meghatározása és szerepe a megoldás ütemezésének tervezésében.
-
A vizuális feladattábla alkalmazása a csoportmunka során.
-
Az iteráció hátralék grafikon vezetése és értelmezése.
-
A részeredmények ellenőrzése a „kész” kritériumrendszere alapján.
-
A megvalósítás alatt álló elemek számának korlátozása.
Az iterációk kiértékelése és a megvalósítás előrehaladásának követése, mérése.
4 óra
A modul célja, hogy a résztvevők megértsék, hogy az egyes iterációkban elért eredmények tapasztalatait hogyan lehet felhasználni a komplex probléma folyamatos feltárásához és a megoldás egyre pontosabb meghatározásához.
A résztvevők megismerik, hogy egy problémamegoldó csapat hogyan tudja a saját együttműködését és feladatmegoldó képességét folyamatosan fejleszteni az iterációk tapasztalatai alapján.
Tartalma
-
Az iteráció eredményeinek értékelése, az iteráció bemutató.
-
A „kész” kritériumrendszer szerepe az értékelésben. A probléma megoldási sebesség és a problématerület méretének összevetése.
-
Előrejelzés készítés a befejezés várható idejéről.
-
A csapatfejlesztő visszatekintés szerepe a csapat sikeres működésében.
-
A visszatekintés lebonyolításának javasolt fázisai.
-
A visszatekintés lebonyolításához alkalmazható gyakorlatok bemutatása.
Csoportos tervezés, megoldás és kiértékelés
8 óra
A modul célja, hogy a résztvevők megtapasztalják az adaptív problémamegoldó módszerek működését a gyakorlatban, ezen belül egy általuk választott probléma megoldási lépéseit, részeredményeit feltérképezzék és rögzítsék a korábban tanult feladathátralék lista alkalmazásával. Az iteráció tervezésről tanultakat egy általuk választott, valós probléma megoldása során alkalmazzák. Valós környezetben alkalmazzák a feladatok egymás közötti elosztásának módszereit, és a nyomon kövessék az iteráció kitűzött céljának elérését a korábban tanult módszerekkel.
Tartalma
-
A résztvevők az oktató felügyelete mellett megvitatnak egy általuk választott problémát, azonosítják a legfontosabb megoldási lépéseket, illetve a távlati lépéseket. Ezek alapján elkészítik a feladathátralék lista első verzióját.
-
A résztvevők a korábban elkészített, valós problémát felölelő feladathátralék lista legfontosabb elemei közül kiválasztanak annyit, amennyit a következő iteráció alatt megvalósíthatónak gondolnak.
-
A feladatokat további részfeladatokra bontják, megvitatják, majd az iteráció tervben rögzítik.
-
A résztvevők az iteráció határidejének lejáratakor átvizsgálják az iteráció során elkészült eredménytermékeket, majd kiértékelik, hogy az iteráció sikeresnek tekinthető-e, azaz elérte-e a célját.
-
A résztvevők áttekintik a csapat működését és javítási lehetőségeket keresnek.
-
Végül a kiértékelés tapasztalatainak eredményeit felhasználva elvégzik a következő iteráció tervezését.
Kik számára hasznos?
A tréning hasznos mindazok számára, akik szeretnék tevékenységeiket szervezettebben, hatékonyabban végezni, társaikkal a közös tevékenység során jobban együttműködni, a tevékenységek részterületeit jobban átlátni és a munkafolyamat során a megfelelő szerepek szerinti felelősséget képviselni.